māsas
Programmas izstrādes autors |
Dace Baltiņa, RSU |
Programmas izstrādes gads |
2009 |
Apmācības ilgums |
24 stundas |
Programmas mērķis
Nodrošināt teorētiskās zināšanas par biežāk sastopamo ļaundabīgo audzēju riska faktoriem, profilaksi, skrīninga diagnostikas iespējām, slimības simptomiem, biežākām komplikācijām un dinamiskās novērošanas principiem, kā arī praktiskās iemaņas pacientu konsultēšanā par vēža profilaksi un savlaicīgu diagnostiku un mērķtiecīgu iztaujāšanu par specifiskām sūdzībām un simptomiem.
Programmas pamatojums
Ļaundabīgie audzēji ir pieaugoša sabiedrības veselības problēma visā pasaulē un arī Latvijā. Pēdējo desmit gadu laikā no 1997. līdz 2007.gadam saslimstība ar ļaundabīgajiem audzējiem pieaugusi no 342,2 līdz 404,5 gadījumiem, rēķinot uz 100 000 iedzīvotājiem jeb kopumā par 1,48%.
Saslimstību raksturojošie statistiskie rādītāji Latvijā ir samērojami ar ES vidējiem rādītājiem, kamēr mirstība no šīs grupas slimībām joprojām ir salīdzinoši augstāka bez būtiskām pozitīvām pārmaiņām dinamikā. Pēc Latvijas vēža slimnieku reģistra datiem 2007.gadā ļaundabīgs audzējs pirmo reizi mūžā tika diagnosticēts 9227 cilvēkiem, bet līdz 2007. gada 1. janvārim uzskaitē bija pavisam 59 375 pacienti. Nāves cēloņu struktūrā ļaundabīgie audzēji jau ilgāku laiku nemainīgi ieņem otro vietu aiz asinsrites sistēmas slimībām.
Māsas ir ļoti būtiska veselības aprūpes personāla daļa, kura ļoti daudz kontaktējas gan ar pacientiem, gan viņu piederīgajiem un, kuru zināšanas onkoloģijas pamatjautājumos var būt izšķirīgas gan sniedzot padomus vēža profilaksē, gan uzklausot un atpazīstot simptomus un sūdzības un mudinot pacientus griezties pie speciālistiem.
Mācību metodes
Apmācību gaitā plānotas lekcijas par biežāk sastopamo audzēju etioloģiju, epidemioloģiju, riska un prognozes faktoriem; semināri par brīdinošiem simptomiem, slimības recidīva pazīmēm; situācijas uzdevumu risināšana un praktizēšanās darbībā (anamnēzes uzklausīšanā un sūdzību iztaujāšanā un elementārās izmeklēšanas iemaņās).
Zināšanu, prasmju un attieksmes novērtējums
Novērtēšanas metodes plānotas kā daudzvariantu testa jautājumi un situācijas uzdevumi.